Άρθρα | ΒΙΤΑΜΙΝΗ D3 (22/10/2018)

                                             ΒΙΤΑΜΙΝΗ D3 ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΜΑΣ

Η Βιταμίνη D είναι οργανική ουσία, ανήκει και στις βιταμίνες αλλά και στις ορμόνες. Έχει λάβει το προσωνύμιο «η βιταμίνη του ήλιου», επειδή πέραν της πρόσληψής της από τα τρόφιμα, παράγεται φυσικά από τον οργανισμό μας όταν η ηλιακή ακτινοβολία έρχεται σε επαφή με το δέρμα μας.

 

Η βιταμίνη D είναι λιποδιαλυτή και επηρεάζει τη λειτουργία σχεδόν 2.000 διαφορετικών γονιδίων. Η πιο σημαντική ίσως ιδιότητα της βιταμίνης D είναι η ρύθμιση της απορρόφησης του ασβεστίου και το φωσφόρου. Επίσης, η βιταμίνη D διευκολύνει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

 

Η επαρκής πρόσληψη βιταμίνης D είναι απαραίτητη για τη σωστή ανάπτυξη των οστών και των δοντιών αλλά και για την αυξημένη αντίσταση σε ορισμένες ασθένειες και ιώσεις.

 

Η έλλειψη βιταμίνης D είναι επικίνδυνη για τον οργανισμό . Δεν είναι λίγες οι μελέτες που έχουν τεκμηριώσει ότι η έλλειψη της βιταμίνης D, σχετίζεται με την εμφάνιση καρκίνου, την υπέρταση, τις καρδιοπάθειες, τον αυτισμό, την παχυσαρκία, τον σακχαρώδη διαβήτη, την πολλαπλή σκλήρυνση, τη ρευματοειδή αρθρίτιδα, τη νόσο του Crohn, τη γρίπη και το κοινό κρυολόγημα, την ψωρίαση, τη σηψαιμία, την αϋπνία, την πρόωρη γήρανση, το άσθμα, την κυστική ίνωση, την υπογονιμότητα, την ημικρανία, την κατάθλιψη, τη νόσο Αλτσχάιμερ, τη σχιζοφρένεια, την επιληψία, τα μυϊκά άλγη και πολλές παθήσεις των δοντιών.

 

Μια πρόσφατη και ιδιαίτερα σημαντική μελέτη που διεξήχθη με τη συνεργασία δύο σπουδαίων πανεπιστημίων, του Χάρβαρντ και της Καλιφόρνιας στο Λος Άντζελες, επιβεβαιώνει ότι η βιταμίνη D είναι απαραίτητη στον οργανισμό μας, για να μπορούν τα κύτταρα να έχουν πρόσβαση στη βιβλιοθήκη του DNA. Συγκεκριμένα, η μελέτη αυτή τεκμηρίωσε, ότι ενώ τα λευκά αιμοσφαίρια του οργανισμού έχουν καταγεγραμμένη την πληροφορία στο DNA τους για την αντιμετώπιση του βακίλου της φυματίωσης, δεν μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν αν υπάρχει έλλειψη βιταμίνης D. Όπως ανέφεραν οι επιστήμονες, ο υποδοχέας της βιταμίνης D (VDR) εντοπίζεται στον πυρήνα των κυττάρων και δρα σαν μεταγραφικός παράγοντας, όταν είναι ενωμένος με τον προσδέτη του, δηλαδή την καλσιτριόλη. Η σύνδεση της ενεργής μορφής της βιταμίνης D στον υποδοχέα της είναι σημαντική για τη λειτουργία του μεταγραφικού μηχανισμού στα ευκαρυωτικά κύτταρα.

 

Αναλύοντας τη μελέτη αυτή ,διευκρινίζουν οι επιστήμονες, ότι οι υποδοχείς της βιταμίνης D βρίσκονται στο έντερο, στα οστά, στον εγκέφαλο, στον προστάτη, στο μαστό, στο κόλον, σε κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος, στους καρδιακούς και στους αγγειακούς μυς. Υπό το φως λοιπόν, των νέων επιστημονικών στοιχείων γίνεται αντιληπτό ότι η βιταμίνη D δεν είναι μόνο απαραίτητη για υγιή οστά και την πρόληψη παθήσεων, όπως η οστεοπόρωση και η ραχίτιδα (πάθηση που προκαλεί παραμόρφωση των οστών και καθυστερημένη ανάπτυξη), αλλά για το σύνολο του οργανισμού μας.

 

Η αξία της βιταμίνης αυτής είναι καταγεγραμμένη λοιπόν από πολλές μελέτες και είναι αντιληπτή για τους επιστήμονες πριν από την έναρξη της ανθρωπότητας. Αυτό που δεν γίνεται αντιληπτό είναι πώς άνθρωποι που ζουν και εργάζονται σε ηλιόλουστες χώρες όπως η Ελλάδα, έχουν πρόβλημα με έλλειψη βιταμίνης D στον οργανισμό τους. Οι ειδικοί εστιάζουν στο γεγονός ότι οι Έλληνες παραμένουν πλέον σε κλειστούς χώρους περισσότερο από ό,τι σε ανοικτούς και χρησιμοποιούν συστηματικά αντηλιακά.

 

Το γνωρίζατε όμως ότι υπάρχουν πέντε διαφορετικές μορφές βιταμίνης D; Από αυτές ξεχωρίζουν η D2 και η D3, οι οποίες βρίσκονται σε φυτικές και σε ζωικέςτροφές αντίστοιχα ή τις συνθέτει ο οργανισμός μας όταν το δέρμα εκτίθεται στον ήλιο. Ο λόγος που ξεχωρίζουν είναι ότι αυτές τις δύο μορφές μπορεί να αξιοποιήσει το σώμα μας.

 

Τόσο η D2 όσο και η D3 πρέπει να περάσουν από μια διαδικασία επεξεργασίας για να απορροφηθούν, ωστόσο η D3, σύμφωνα με πρόσφατη βρετανική μελέτη, αυξάνει σε διπλάσιο βαθμό τα συνολικά επίπεδα βιταμίνης D σε σύγκριση με τη D2, επομένως έχει καλύτερο ρυθμό απορρόφησης και μεγαλύτερο φαρμακολογικό αποτέλεσμα.

 

Η βιταμίνη D3 παράγεται με τη φωτολυτική δράση της υπεριώδους ακτινοβολίας στο δέρμα. Παρά το γεγονός ότι ο κάθε οργανισμός μπορεί να παράξει βιταμινη D3, ο σύγχρονος τρόπος ζωής και η ανεπαρκής έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία, έχει ως αποτέλεσμα την έλλειψη βιταμίνης D3, η οποία πρέπει να ληφθεί αναγκαστικά μέσω της τροφής, καθώς ο ρόλος της στην διατήρηση του οργανισμού σε καλή κατάσταση είναι σημαντικός.

 

Η βιταμίνη D3 έχει ουσιαστικό ρόλο στη διατήρηση της ομοιόστασης του ασβεστίου και του φωσφόρου και , κατά συνέπεια, στη διατήρηση της υγείας των οστών και των δοντιών. Επιπλέον η βιταμίνη D3 εμπλέκεται στο μεταβολισμό των ιστών και η παρουσία της σε επαρκής ποσότητες, είναι ουσιώδης για την διαφοροποίηση των κυττάρων και τη διατήρηση της λειτουργικότητας των μεμβρανών, καθώς και για τη λειτουργία διαφόρων οργάνων όπως το δέρμα, οι μυς, το πάγκρεας, τα νεύρα, ο παραθυρεοειδής αδένας και το ανοσοποιητικό σύστημα.

 

Σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες η βιταμίνη D3 (χοληκαλσιφερόλη) είναι η πιο βιοδιαθέσιμη η πιο αφομοιώσιμη από τον οργανισμό μορφή βιταμίνης D. Φυσική πηγή της θαυματουργής βιταμίνης D3 είναι ο ήλιος. Η μειωμένη ηλιοφάνεια όμως κατά τη διάρκεια του Χειμώνα και η απαραίτητη χρήση των αντηλιακών εμποδίζει την πρόσληψη της από τον οργανισμό. Για αυτό παρέχεται σε μορφή συμπληρώματος διατροφής, από φυσικές πηγές και χωρίς πρόσθετα χρώματα αρώματα και συντηρητικά.

 

Η Vitamin D3 είναι μέγιστης ισχύος και βιοδιαθεσιμότητας και θεωρείται απαραίτητη για την υγεία των οστών, του νευρικού συστήματος και σύμφωνα με τελευταίες μελέτες και για την προστασία του ανθρώπινου οργανισμού από αυτοάνοσα νοσήματα και καρδιοπάθειες.

 

Η επάρκεια της βιταμίνης D3 στον οργανισμό εξασφαλίζει όχι μόνο την απορρόφηση του ασβεστίου, όχι μόνο καλή διάθεση και ζωτικότητα αλλά και προστασία κατά των προκλήσεων του Χειμώνα αφού ενισχύει το ανοσοποιητικό μας σύστημα, βοηθώντας τα λευκά αιμοσφαίρια να αντλήσουν τις απαραίτητες πληροφορίες από το DNA μας προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις καθημερινές απειλές.

 

Η ενεργός μορφή της βιταμίνης D3 που χρησιμοποιεί ο οργανισμός υπεισέρχεται στην ενεργοποίηση διαφόρων σημαντικών βιολογικών διαδικασιών όπως στην κινητοποίηση του ασβεστίου και του φωσφόρου από τον οστικό ιστό, στην απορρόφηση του ασβεστίου και του φωσφόρου από τις τροφές, στη λειτουργία του θυρεοειδή και του παραθυρεοειδή αδένα, στη λειτουργία του νευρικού συστήματος και στη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

 

Επίσης θεωρείται πολύ χρήσιμη στην καταπολέμηση των συμπτωμάτων της οστεοπόρωσης.

 

Πώς προκαλείται η έλλειψη βιταμίνης D και ποιος είναι σε κίνδυνο;

 

Γενικές οδηγίες λένε πως οι ανάγκες σε βιταμίνη D καλύπτονται μόνο εάν κάνετε κάθε ημέρα ηλιοθεραπεία, για τουλάχιστον 20 λεπτά, χωρίς να καλύπτετε το πρόσωπο και τα χέρια. Κάτι τέτοιο φαντάζει πρακτικά αδύνατο ακόμη και τις ημέρες των διακοπών, καθώς το αντηλιακό «μπλοκάρει» την ηλιακή ακτινοβολία.

 

Εκτός λοιπόν από τα άτομα που δεν εκτίθενται αρκετά στον ήλιο, όσοι έχουν σκουρόχρωμο δέρμα, άτομα με καταστάσεις που επηρεάζουν την απορρόφηση θρεπτικών συστατικών (νόσος Crohn’s, ελκώδης κολίτιδα), παθήσεις του θυρεοειδούς, των νεφρών και του ήπατος, γυναίκες στην εμμηνόπαυση και ηλικιωμένοι, είναι υποψήφιοι για χαμηλά επίπεδα ή έλλειψη της βιταμίνης.

 

Τέλος, ανεπάρκεια βιταμίνης D προκαλεί και το γεγονός ότι η D3 δεν περιέχεται πλέον σε επαρκείς ποσότητες στις τροφές, οπότε δεν είναι δυνατό να λαμβάνει όση χρειάζεται ο οργανισμός μέσω της διατροφής".

 

 

Οι ημερήσιες ανάγκες σε βιταμίνη D κυμαίνονται από τα 600IU έως τα 800ΙU για τους ενήλικες, ανάλογα με την ηλικία και το φύλο. Την ίδια στιγμή οι τροφές που περιέχουν το πολύτιμο συστατικό σε ικανές ποσότητες είναι ελάχιστες. Το μουρουνέλαιο, ο σολομός και τα εμπλουτισμένα τρόφιμα είναι οι πλουσιότερες.

 

Πώς μπορείτε όμως να καταλάβετε πως σας λείπει βιταμίνη D;

 

Συνήθως τα πρώτα συμπτώματα περνούν απαρατήρητα. Ενδέχεται όμως να επηρεάσουν πολλαπλές λειτουργίες, γι αυτό μην τα αγνοήσετε! Αδυναμία και πόνοι σε οστά και μύες Ένας από τους σημαντικότερους ρόλους της βιταμίνης D είναι η απορρόφηση του ασβεστίου. Το τελευταίο αποθηκεύεται στα οστά και ενδυναμώνει το σκελετικό σύστημα. Τα συχνά κατάγματα αποτελούν προχωρημένη εκδήλωση της κατάστασης αυτής, ιδιαίτερα σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας. Την ίδια στιγμή το ασβέστιο, άρα και η βιταμίνη D, είναι απαραίτητα για την ομαλή σύσπαση των μυών κατά την άθληση, αλλά και την λειτουργία της καρδιάς.

 

Συχνό κρυολόγημα  :  Εάν με το που μπαίνει ο χειμώνας αρρωσταίνετε, χωρίς άλλο προφανή λόγο, ενδέχεται τα επίπεδα της βιταμίνης D να είναι χαμηλά! Η τελευταία συμμετέχει στην παραγωγή κυττάρων του ανοσοποιητικού, και στην αντιμετώπιση λοιμώξεων και ανεπιθύμητων εισβολέων.

 

Εάν έχετε ακούσει για τα Τ και Β λεμφοκύτταρα, τώρα ξέρετε ποια βιταμίνη κρύβεται πίσω από την αποτελεσματικότητά τους! Μάλιστα, τα χαμηλά επίπεδα του συστατικού φαίνεται να συνδέονται και με αρκετές αυτοάνοσες παθήσεις.

 

Αλλαγές στη διάθεση Επειδή το δέρμα συνθέτει τη δική του βιταμίνη D, εκείνη μπορεί να θεωρηθεί και μία ορμόνη. Ως ορμόνη λοιπόν έχει τη δυνατότητα να επηρεάσει την παραγωγή σεροτονίνης, δηλαδή τη «χαρούμενης» ορμόνης του εγκεφάλου!

 

Επιπλέον: • η έντονη κόπωση και • η υψηλή αρτηριακή πίεση

 

Πόση βιταμίνη D χρειαζόμαστε ?

 

Είναι αρκετά δύσκολο να υπολογίσει κανείς πόση βιταμίνη D συνθέτει ο οργανισμός του όταν εκτίθεται στον ήλιο, επομένως οι ειδικοί συνιστούν την καθημερινή λήψη 600 μονάδων βιταμίνης D, κατά προτίμηση σε μορφή D3.

Εάν υπάρχει υποψία έλλειψης ή ανεπάρκειας της βιταμίνης, μια αιματολογική εξέταση μπορεί να υποδείξει τα ακριβή επίπεδά της στον οργανισμό.

 

Μπορούμε να πάρουμε βιταμίνη D3 και μέσω της διατροφής μας, από τροφές όπως ο σολομός, οι σαρδέλες, ο κρόκος του αυγού, οι γαρίδες, τα ενισχυμένα δημητριακά ,το γάλα ,τα μανιτάρια και ο ενισχυμένος χυμός πορτοκαλιού. Εάν δεν καλύπτουμε τις ημερήσιες ανάγκες μας σε βιταμίνη D μέσω της έκθεσης στον ήλιο και της διατροφής, καλό θα είναι να πάρουμε συμπλήρωμα βιταμίνης D3.

Σχετικά προϊόντα

Επιστημονικά άρθρα

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση της αποδέχεστε αυτόματα την χρήση των cookies. • ΠληροφορίεςΤο κατάλαβα